Příčiny bolesti zad

Bolesti zad mají mnoho podob. Mohou se lišit intenzitou a dobou trvání  bolesti a zejména příčinou. Vždy se jedná o problém komplexní, který je souborem individuálních, psychosomatický a pracovních stereotypů.

Téměř vždy naše tělo křičí: Stop!

Příčiny bolesti zad

1. Individuální faktory

• Obezita - vede zejména k přetížení páteře a kloubů. Ve většině případů je spojena s nízkou či nulovou pohybovou aktivitou.
  • Těhotenství - s těhotenstvím jsou spojeny hormonální změny, které ovlivňují pevnost vazů dna pánevního. Zvětšující se bříško mění těžiště těla těhotné ženy. Zvětšuje se prohnutí v bedrech (bederní hyperlordóza) a vzniká tak svalová nerovnováha v oblasti bederní páteře.
  • Vadné držení těla - při špatné (vadném) držení těla je celé tělo nastaveno v nesprávné poloze a nepracuje ekonomicky. Prohlubuje se svalová nerovnováha v dolních i horních zádech, z čehož často plynou bolesti zad v bedrech, hlavy a mezi lopatkami. Při výrazném vadném držení těla jsou na první pohled patrná zejména povolená ramena, předsunutá hlava a povolené břicho. Při dalším pohledu shledáváme dotyčného unaveného,jakoby  zcela bez energie.
  • Prochladnutí - už jenom při pocitu zimy se každý podvědomě nahrbí. Chladem se svaly stáhnou, jinými slovy se zvýší jejich napětí, což může být příčinou bolesti zad.
  • Nedostatečná či přílišná fyzická aktivita - zde se odráží dva protipóly. Buď člověk úplně rezignuje na jakoukoliv fyzickou aktivitu, svalový korzet ochabuje a svaly se zkracují. Nebo, byť s dobrým úmyslem,  provozuje sportovní aktivity bez ohledu na dosavadní životní styl a stav svalového korzetu a celé páteře.
  • Nevhodná obuv - nevhodná obuv způsobuje bolesti zad zejména tím, že deformuje nohu (podélnou i příčnou klenbu), od které se odvíjí zdravé držení těla.

2. Pracovní faktory

• Jednostranná zátěž - souvisí s dlouhodobě opakovanou činností, při které jednostranně zatěžujete páteř (práce na strojích, práce s krumpáčem atp.) Dochází pak ke svalové nerovnováze (dysbalanci), což vede k bolesti zad. Dodržování vhodných poloh včetně kompenzačního cvičení působí jako prevenci  i léčba.
  • Těžká práce - fyzicky namáhavá práce spojená se zvedáním těžkých břemen, bez znalosti správné manipulace s nimi rovněž způsobuje bolesti zad.
  • Sedavé zaměstnání - na vzniku bolesti zad se  podílí zejména doba strávená sezením a vadné držení těla v sedu.

3 videotréninky z programu Sedět je umění zdarma

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.

3. Psychické faktory

Psychosomatické příčiny - zde mluvíme zejména o stresu. Ten krátkodobý, který aktivuje tělo k boji je v pořádku, je to obranná reakce těla na podněty z okolí. Pokud se trápíte a máte starosti dlouhodobě, mnozí z vás celé roky,  vaše svaly jsou stále aktivované, ve stavu ohrožení. Jsou tedy stále nepřirozeně stažené, což přináší bolest a blokády.

4. Funkční poruchy

• Funkční blokáda - mnohdy se stanete, že se Vám záda „zablokují“, svaly se kolem postiženého místa extrémně stáhnout a vzniká bolest zad. Postižené místo, kloub je dle vyšetření dostupnými zobrazovacími metodami (RTG, ultrazvuk) zcela v pořádku. Nicméně pohyb není takový, jaký by měl být – je „zablokován“. Zručný fyzioterapeut  mobilizacemi zjedná nápravu.
  • Namožení svalstva a vazů - projevuje se zejména u netrénovaných jedinců, kteří se jednou za čas vrhnout na sport a svalové skupiny, které nejsou zvyklé na tento typ námahy trpí. Netrénovaný sval přemírou námahy ztuhne, bolí a ztrácí svoji pružnost.
  • Nemoci vnitřních orgánů - onemocnění vnitřních orgánů (plíce, srdce, žaludek, žlučník, ledviny, střeva) vyvolává reflexní reakci v příslušném segmentu  páteře, což se může projevit bolestmi zad.

5. Strukturální poruchy

Strukturální poruchy - jedná se závažné příčiny bolestí zad, ale nebývá jich mnoho.  Sem řadíme jak deformity vrozené, získané či degenerativní, tak i úrazy.

Další témata blogu

Připojte se k nám

A sledujte, jak můžete zlepšovat své zdraví. Krůček po krůčku. Každý měsíc vás provedeme praktickým nácvikem a cvičebními jednotkami  Školy zad.

zjistit více

Víkendová Škola zad

Užijte si víkendu plného zdravého pohybu. Cvičení Školy zad pod profesionálním dohledem Marie Zemánkové, styling pod laskavým vedením Heleny Tomanové  a relaxační masáže v rukou Dany Vávrové.

zjistit více