Bolesti zad v čele pracovní neschopnosti

80% pracujících zažilo bolesti v zádech. Pomyslné druhé místo  v příčinách pracovní neschopnosti zaujímají právě bolesti pohybového aparátu. Bolesti zad jsou komplexním problémem, na kterých se podílí faktory individuální, psychosociální a rovněž i pracovní podmínky.

Způsoby léčby bolesti zad včetně absence apelu na nutnost prevence jsou politováníhodně nedostatečné. Osvěta stejně jako postoj státu k tomuto rostoucímu globálnímu problému je minimální. Je zcela přenesena na jednotlivce, kteří řeší důsledky a ocitají se  tak v bludném kruhu bolestí, psychického vyčerpání a pracovní neschopnosti.

Východiskem je zcela určitě prevence spolu s edukací veřejnosti.

Fakta

• Procento pracovní neschopnosti dosahuje bezmála 4%, tzn. že čtyři lidé ze sta jsou v pracovní neschopnosti. Před dvaceti lety bylo práce neschopných téměř šest lidí ze sta.
  • Průměrné trvání jednoho případu pracovní neschopnosti je 44,7 dní. Před dvaceti lety se jednalo průměrně o 18,4 dní.
  • Počet ukončených pracovních neschopností se snížil a to v přímé závislosti na změně legislativy, to se projevuje zejména u méně závažných onemocnění, kdy lidé raději využijí dovolenou nebo nemoc "přechodí.
  • Průměrná délka trvání pracovní neschopnosti je vyšší u žen.
  • Nejvyšší počet případů pracovní neschopnosti je ve věku do 29 let a nejnižší od 40 - 19 let. Průměrná délka trvání jednoho případu roste s věkem.

Nejčastějším důvodem pracovní neschopnosti tvoří nemoci dýchací soustavy (36%) s průměrnou délkou trvání 16.3 dní.

Druhou příčku obsazují nemoci svalové a kosterní soustavy (18 %), které se vyznačují dlouhou dobou trvání (69 dní v roce 2011, 24 dní v roce 1990, 42 dní v roce 2000). Z této skupiny onemocnění se na pracovní neschopnosti nejvíce podílely dorzalgie (bolesti v zádech).

Průměrný počet prostonaných dnů z důvodů nemoci svalové a kosterní soustavy se od roku 1980 zvýšil o více než 40%.

Méně, ale déle

• Lidé marodí méně častěji
  • Lidé marodí delší dobu
  • Délka pracovní neschopnosti se v souvislosti s pohybovým aparátem během 20 let téměř ztrojnásobila

Začněme sami u sebe

Pravděpodobně nám nezbude nic jiného než začít sami u sebe. Začít se zajímat o zdravý životní styl, preventivně se vzdělávat a začít se zdravě hýbat.

Další témata blogu

Připojte se k nám

A sledujte, jak můžete zlepšovat své zdraví. Krůček po krůčku. Každý měsíc vás provedeme praktickým nácvikem a cvičebními jednotkami  Školy zad.

zjistit více

Víkendová Škola zad

Užijte si víkendu plného zdravého pohybu. Cvičení Školy zad pod profesionálním dohledem Marie Zemánkové, styling pod laskavým vedením Heleny Tomanové  a relaxační masáže v rukou Dany Vávrové.

zjistit více